HASIL PEMBELAJARAN EKSPLISIT
(MAGER R.F., 1984)
Perkara |
Penjelasan
|
Contoh |
A
(Audience) |
Merujuk
kepada pelanggan (Audiens) |
Murid
kelas 2A |
B
(Behaviour) |
Merujuk
kepada apa yang anda mahu mereka lakukan |
Membincangkan |
C
(Condition) |
Merujuk
kepada situasi perkara yang murid mahukan |
Faktor-faktor
mempengaruhi kejatuhan melaka |
D
(Degree) |
Merujuk
kepada berapa banyakkah penguasaan murid |
4
faktor dengan betul |
E
(Evaluation) |
Merujuk
kepada penilaian |
Alat
penilaian yang diggunakan: lisan, esei dan sebagainya. |
contoh penulisan hasil pembelajaran eksplisit : pada akhir pembelajaran , murid dapat :-
- menamakan mengikut susunan sultan-sultan yang memerintah Melaka dengan tepat.
- Membincangkan 4 faktor penting yang menyebabkan kejatuhan Negeri Melaka.
Audiens |
Behavior |
Condition |
Degree |
Evaluation
|
Murid Ting 4E |
Menamakan ikut susunan |
Sultan-sultan yang memerintah Melaka |
Dengan tepat |
Soalan Objektif |
Murid Ting 4A |
Membincangkan |
Factor-faktor yang mempengaruhi kejatuhan Melaka |
4 faktor dengan betul |
Soalan Esei |