Thursday, July 6, 2023

10.7 KEPENTINGAN MENYEDIAKAN RANCANGAN PENGAJARAN

 


  • Panduan guru ganti- penerangan kepada guru gnti untuk meneruskan aktiviti pengajarannya.
  • Pemantauan- penguasaan murid di dalam kelas tentang perkara yang diajar
  • Tingkatkan keyakinan -guru lebih yakin untuk melaksanakan pengajaran yang tersusun secara yang berkesan

  • Lebih fokus objektif -guru lebih fokus terhadap objektif untuk memastikan para pelajar dapat mencapainya dalam jangka masa yang ditetapkan

  • Bahan pengajaran -dapat pilih, bina, & guna bahan bantu yang berkesan supaya pelajar memahami isi kandungan dan mencapai hasil pembelajaran yang telah ditetapkan.

  • Pengajaran sistematik- dapat dilaksanakan mengikut fasa permulaan, pergembangan dan penutup mengikut perancangan yang telah dibuat.

  • Kawalan masa- masa PdP dapat dimaksimumkan mengikut perancangan jadual waktu secara efektif 

  • Refleksi guru-  membolehkan guru mengesan kelemahan dan masalah yang berlaku dan segera membetulkan untuk penambahbaikan kaedah PdP

  • Pemahaman kandungan- memastikan isi pelajaran dapat dikuasai oleh murid-murid mengikut pemeringkatan objektif dan tajuk yang diajar oleh guru

  • Pembelajaran teratur- merancang dengan teliti setiap komponen pengajaran dan kaedah pengajaran bersesuaian dengan tahap keupayaan murid

  • Menarik-  strategi & aktiviti PdP yang menarik minat murid-murid untuk memahami dan belajar.


No comments:

Post a Comment

10.4 PROSEDUR MENYATAKAN OBJEKTIF

  HASIL PEMBELAJARAN EKSPLISIT  (MAGER R.F., 1984)  Perkara Penjelasan Contoh A (Audience) ...