Thursday, July 6, 2023

10.6 REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

 

Pengertian

Schon(1983): Amalan refleksi menerangkan pengalaman dalam minda apabila menggunakan teori yang berubah menjadi praktikal

(pengalaman hidup peribadi seseorang itu)

Dewey(1993): cara khas dalam menyelesaikan masalah. Ia merupakan proses kognitif  aktif secara sedar untuk menyelesaikan masalah  praktik.

Hanifah (2004): salah satu ulasan terhadap amalan seseorang untuk memastikan ketepatan dan keakurannya kepada satu-satu peraturan yang telah ditentukan.(proses menganalisis, merenung, dan mencari alasan seterusnya membuat cadangan &tindakan untuk pemperbaiki diri secara berterusan


Prosedur Menulis

     Tahap pencapaian murid .

     Perkara yang belum dicapai oleh murid

     Cadangan intervensi: nyatakan secara spesifik tentang tindakan susulan untuk membantu murid yang masih belum mencapai objektif. Contoh;Menyediakan- soalan, bahan bantu mengajar, aktiviti pembelajaran yang pelbagai, menggunakan ekspresi wajah dan bahasa tubuh. 

Kepentingan

     Dapat membuat penilaian kendiri

     Melatih berfikir secara analitik, kritis dan kreatif

     Menghasilkan rancangan PdP yang lebih baik

     Boleh menyelesaikan masalah selepas mengambil kira semua  pilihan




No comments:

Post a Comment

10.4 PROSEDUR MENYATAKAN OBJEKTIF

  HASIL PEMBELAJARAN EKSPLISIT  (MAGER R.F., 1984)  Perkara Penjelasan Contoh A (Audience) ...