Pengertian
Schon(1983): Amalan refleksi menerangkan pengalaman dalam minda apabila menggunakan teori yang berubah menjadi praktikal
(pengalaman
hidup peribadi seseorang itu)
Dewey(1993): cara khas dalam menyelesaikan
masalah. Ia merupakan proses kognitif aktif
secara sedar untuk menyelesaikan masalah praktik.
Hanifah (2004): salah satu ulasan terhadap
amalan seseorang untuk memastikan ketepatan dan keakurannya kepada satu-satu peraturan
yang telah ditentukan.(proses menganalisis, merenung, dan mencari alasan seterusnya
membuat cadangan &tindakan untuk pemperbaiki diri secara berterusan
Prosedur Menulis
• Tahap pencapaian murid .
• Perkara yang belum dicapai oleh murid
• Cadangan intervensi: nyatakan secara
spesifik tentang tindakan susulan untuk membantu murid yang masih belum
mencapai objektif. Contoh;Menyediakan- soalan, bahan bantu mengajar, aktiviti
pembelajaran yang pelbagai, menggunakan ekspresi wajah dan bahasa tubuh.
Kepentingan
• Dapat membuat penilaian kendiri
• Melatih berfikir secara analitik, kritis
dan kreatif
• Menghasilkan rancangan PdP yang lebih
baik
• Boleh menyelesaikan masalah selepas
mengambil kira semua pilihan
No comments:
Post a Comment